Moderaterna lägger fram en plan för framtidens kärnkraft

Moderaterna presenterar idag en plan för att återupprätta ett fungerande elsystem genom att bygga framtidens kärnkraft. Vi gör det för att hantera klimathotet, våra framtida elbehov och den utbredda ångesten över skenande elräkningar på en och samma gång. Varken klimatet, industrin eller svenska hushåll kan vänta.

”I det Sverige Moderaterna vill leda ska ingen behöva vänta med en klump i magen på en elräkning man inte vet om man har råd med. (S) nedläggning av Ringhals 1 och 2 har gjort Halland mer beroende av elimport med högre elpriser som drabbar Halländska företag och privatpersoner.”, säger Lars Püss (M).

Om Ringhals 1 och 2 varit i fortsatt drift skulle elpriserna i elområde 3 och 4 varit 30–45 procent lägre, enligt en studie från Energiforsk. Det innebär att man i södra Halland har fått betala nästan 2 300 kronor mer för en eluppvärmd villa under december 2021 än om Ringhalsreaktorerna fortsatt hade varit igång.*

”Nu vänder vi utveckling med konkreta förslag på hur vi ska lösa elkrisen både för Halland och resten av Sverige”, säger Lars Püss (M). ”Att fortsätta motarbeta kärnkraften, som är den enda elproduktionen som har förutsättningarna att lösa problemen, är fullkomligt huvudlöst.”

Moderaterna vill återupprätta ett fungerande elsystem, som ger stabila och låga elpriser, är klimatsmart och stabilt. Vi ger därför politiska, legala och ekonomiska förutsättningar för ny kärnkraft. Om Sverige ska bli koldioxidneutralt till år 2045, kunna dubbla elanvändningen och behålla vår välfärd, finns bara en beprövad och fungerande lösning: kärnkraft.

”Om vi menar allvar med att ställa om vårt samhälle för att klara klimatutmaningen måste vi vara beredda att använda alla resurser vi har och där har ny kärnkraft en nyckelroll”. säger Helena Storckenfeldt (M).

Det är hög tid att krossa myten om att den svenska kärnkraftens tid är förbi. Kärnkraftens tid är nu. Och skälet är enkelt: Kärnkraften är koldioxidfri, kostnadseffektiv, stabil och förutsebar.

400 miljarder som kan ge Sverige tio nya reaktorer

Moderaterna inför ett statligt investeringsstöd på 400 miljarder kronor till ny planerbar kraft, inklusive kärnkraft, så kallade gröna kreditgarantier. Ett modernt välfärdssamhälle behöver pålitlig el. Sverige behöver kärnkraften. Nu får vi ordning på energipolitiken.

”Moderaterna har i sitt regeringsunderlag stöd för att lösa alla dessa hinder”, fortsätter Helena Storckenfeldt (M). ”Det enda (S) har stöd för är en fortsatt huvudlös energipolitik som kommer att ytterligare förvärra både elpriserna och tillförlitligheten av vårt elsystem”.

* Beräkningen utgår från 45 procent lägre elpris, med utgångspunkt i rörligt elpris hos Vattenfall i elområde 4 i december 2021. En normal förbrukning för en eluppvärmd villa är på ca 2000 kWh per månad.

Lars Püss omvaldes som förbundsordförande
Säkrare, grönare, friare
Sänkt skatt på jobb och företagande
En hållbar och säker elproduktion