Verkningslös plastskatt

Ytlig populism snarare än resultatinriktad miljöpolitik verka ligga till bakom regeringens förslag om straffskatt på plastpåsar.

I Sverige är vi duktiga på att ta hand om vårt avfall. Vi lägger det inte på hög, vi gräver inte ner det och vi låter det inte flyta ut i haven. Istället förbränns det och blir fjärrvärme som går ut till våra hushåll. Från början till slut är vi ”bäst i klassen” och andra länder ser upp till vår avfallshantering. Ändå blir det nu dags för regeringens nya miljöräddare – ”skatt på plastbärkassar”. En plastpåse på ICA kommer kosta dig 7 kronor. Men vad gör väl det, det är ju för miljöns skull, eller?

När det kommer till vilken kasse du väljer i butiken så spelar det egentligen ingen roll, alls. Förvånad? Trodde du att du gjorde en insats för miljön genom att ta med dig dina egna kassar hemifrån? Tyvärr inte. Många studier senare, bland annat från Danska miljöstyrelsen, vet vi att det egentligen inte gör någon skillnad för miljön vilken påse du väljer. Det som faktiskt spelar roll är vad du gör med påsen när du fått hem varorna. En ekologisk bomullspåse måste användas hela 20’000 gånger innan den blir mer miljövänlig än en plastpåse, en papperskasse måste användas 43 gånger. Plastpåsen har dock fått ett dåligt rykte eftersom den inte bryts ner och därför orsakar skada för djurlivet om den dumpas i skogen eller havet, så låt bli att slänga den i naturen.

Helena Antoni
Riksdagsledamot (M)

Läs hela artikeln i Hallands Nyheter

Bo, lev och verka – där du vill